Schooljudo
Schooljudo is ontwikkeld om bij te dragen aan de fysieke en sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen en aan de groepsdynamiek in de klas.
Schooljudo is ontwikkeld om bij te dragen aan de fysieke en sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen en aan de groepsdynamiek in de klas.
De interventie is helder beschreven, op basis van theorie onderbouwd, maar (nog) niet onderzocht op effectiviteit. Het is dan ook niet bekend of de interventie werkt. Op basis van de theoretische onderbouwing zou de interventie tot resultaat kunnen leiden voor kinderen, jongeren en/of opvoeders. Lees meer
Basisschoolleerlingen van 4 tot en met 12 jaar.
Bij de lessen Schooljudo leren kinderen verschillende judo- en valtechnieken toe te passen. Daarnaast verbeteren ze hun kracht, coördinatie en lenigheid. Verder leren ze te reflecteren op zichzelf en andere kinderen en complimenten te geven en ontvangen.
In de lessen wordt gewerkt aan de Schooljudo-waarden: vertrouwen, samenwerken, respect, beheersing, weerbaarheid, discipline en plezier. Daarnaast leren de kinderen veilig vallen en beter bewegen.
Docenten en leerlingen hebben een jaar lang toegang tot een digitale leeromgeving, waarbij zij verder kunnen werken aan de Schooljudo-waarden. In deze omgeving staan ook beweegvormen en energizers voor in de klas.
Klassen krijgen acht weken lang ten minste 45 minuten judoles van een erkende judoleraar. De betrokken leerkrachten volgen een workshop van een uur.