Modelinterventie schooltuinieren

Kinderen die meedoen aan deze interventie ontwikkelen duurzame voedingsgewoonten, meer respect voor de natuur en persoonlijke groei. Dit gebeurt door het proeven en eten van zelf verbouwde groenten, nieuwsgierigheid en enthousiasme voor alles wat in de tuin leeft.

Erkend als: 
Goed onderbouwd
Op: 
Door: 
Deelcommissie Jeugdgezondheidszorg, preventie en gezondheidsbevordering
Erkend als integraal vve-programma.: 
Momenteel in herbeoordeling: 
Gericht op: 
Gezondheid, Positieve ontwikkeling
Leeftijd: 
8 tot en met 12 jaar
Doel: 
Bevorderen positieve ontwikkeling
Methode: 
Groepsgerichte aanpak
Locatie: 
In de school
Uitvoering: 
Basisvoorziening

Doelgroep

Leerlingen van groep 5 t/m 8 van de basisschool.

Aanpak

Onder de modelinterventie schooltuinieren vallen schooltuinprogramma's met een vergelijkbare opzet. De leerlingen krijgen in hun eentje of in groepjes van twee of drie een eigen tuintje, waar ze verantwoordelijk voor zijn. Ze zaaien, verzorgen en oogsten minstens zes verschillende gewassen. Van de oogst maken ze een (warm) gerecht dat ze samen opeten. Op de tuin worden de leerlingen begeleid door een deskundige.

Tijdsinvestering

De klas komt 10 tot 12 keer op een schooltuin in een groeiseizoen (minimaal 3 maanden).

Toelichting oordeel Erkenningscommissie

Een schooltuin interventie is bedoeld en toegankelijk voor vrijwel alle scholieren.  Goed dat de Vereniging GDO middels deze Modelinterventie ('paraplu' interventie)  Schooltuinieren, minimale eisen heeft opgesteld waar een schooltuin interventie aan moet voldoen. Naar verwachting komt dit de effectiviteit en kwaliteit van schooltuin interventies ten goede.

De onderbouwing van het aanleren van gezonde voedingsgewoonten is goed uitgewerkt en de onderbouwing van de kernelementen en criteria waar een schooltuin interventie aan moet voldoen is helder beschreven en onderbouwd met literatuur.

Meer informatie

Modelinterventie schooltuinieren