HoorToren
De HoorToren is een interactief lespakket over het gehoor voor de hele basisschool. De HoorToren heeft als doel om het risico op gehoorschade door hard geluid bij kinderen en jongeren terug te dringen. Via een digitale route leren kinderen alles over het gehoor, geluid en het voorkomen van gehoorschade. Het lesmateriaal bestaat uit vertelposters, opdrachtkaarten, spelletjes, geluiden, een quiz, een filmpje en werkbladen.
- Erkend als:
- Goed onderbouwd
De interventie is helder beschreven, op basis van theorie onderbouwd, maar (nog) niet onderzocht op effectiviteit. Het is dan ook niet bekend of de interventie werkt. Op basis van de theoretische onderbouwing zou de interventie tot resultaat kunnen leiden voor kinderen, jongeren en/of opvoeders. Lees meer
- Op:
- Door:
- Deelcommissie Jeugdgezondheidszorg, preventie en gezondheidsbevordering
- Erkend als integraal vve-programma.:
- Momenteel in herbeoordeling:
- Gericht op:
- Gehoorschade
- Leeftijd:
- 4 tot en met 12 jaar
- Doel:
- Preventie van problemen
- Methode:
- Groepsgerichte aanpak
- Locatie:
- In de school
- Uitvoering:
- Basisvoorziening
Doel
De HoorToren heeft als hoofddoel om het risico op gehoorschade door hard geluid terug te dringen bij kinderen en jongeren. Na het volgen van het lespakket HoorToren zijn kinderen in staat om bewust en veilig om te gaan met hard geluid.
Doelgroep
De interventie HoorToren heeft als primaire doelgroep: schoolgaande kinderen uit groep 1 tot 8 (leeftijd 4 t/m 12 jaar). Het lespakket kan in de klas worden ingezet tijdens een project rondom gezondheid, muziek of zintuigen.
Aanpak
De HoorToren is een lespakket voor groep 1 tot 8 van de basisschool. Het lespakket is verdeeld in lesmateriaal voor vier niveaus: groep 1 en 2, groep 3 en 4, groep 5 en 6, en groep 7 en 8.
Tijdsinvestering
Het pakket kan schoolbreed ingezet worden tijdens een projectweek. Om alle werkbladen, opdrachtkaarten en lessuggesties uitgebreid aan bod te laten komen, ligt de minimale tijdsbesteding tussen 8 uur (groep 1 tot 4) en 14 uur (groep 5 tot 8). Daarbij wordt geadviseerd om het project gedurende meerdere momenten binnen één of twee weken uit te voeren.
Toelichting oordeel Erkenningscommissie
Hoortoren is een zeer helder leesbare en praktisch goed uitvoerbare interventie. De interventie is uitsluitend online te vinden, met een gebruiksvriendelijke en toegankelijke webpagina. De materialen zien er verzorgd en aantrekkelijk uit. Er zijn geen kosten aan verbonden aan deze interventie. Verbeterpunten zijn het beschrijven van de minimaal uit te voeren lessen en de vervolgacties na een negatieve uitslag van de gehoortest die kinderen in de bovenbouw doen.
Meer weten?
Meer weten over deze interventie? Neem contact op met: