• WERKEN AAN DE KWALITEIT
  • VAN DE JEUGDSECTOR
Van jeugd naar volwassenheid

Stap 10: Bepaal verbeteracties

Na het formuleren van de outcome bent u nog niet klaar. Stuur op een verbetering van resultaten. En zorg ervoor dat er een continue leer- en verbetercyclus ontstaat binnen uw gemeente.

Hoe kunnen gemeenten en partners de outcome verbeteren?

Ga samen met de jongeren, professionals en instellingen in gesprek over de outcome. Bepaal samen welke verbeteracties nodig zijn. Hoe kan de gemeente het systeem zo inrichten dat de outcome verbeterd wordt?

Cijfers spreken niet voor zich

De outcome meet het resultaat van een aanbieder. Maar deze cijfers spreken niet voor zich. De harde kant (cijfers van de outcome) dient gekoppeld te worden aan de zachte kant (het verhaal achter de outcomegegevens). In de jeugdhulp bijvoorbeeld, betekent een lage tevredenheidsscore van een hulpverlener niet per definitie dat het een slechte hulpverlener is. Best kans dat deze persoon vanwege zijn kwaliteiten de moeilijkste gezinnen krijgt toegeschoven!
Kortom, de outcome is er om te bespreken, niet om op af te rekenen.

Acties

  • Bespreek de outcome met alle partners.
  • Vraag uw partners om een aanspreekpunt aan te stellen.
  • Stem met uw partners af welke verbeteracties bij hen nodig zijn.
  • Stem met uw partners af welke verbeteracties bij de gemeente nodig zijn.

Resultaat

Er ontstaat een continue verbeter- en leercyclus.

Tip: Pas op voor perverse prikkels

Als u als gemeente voorzieningen zónder gesprek afrekent op cijfers, creëer je perverse prikkels. Stel, een partner wordt alleen gefinancierd bij een cliënttevredenheid van een 8 of hoger. Dan zal de partner misschien een kritische en moeilijke doelgroep jongeren links laten liggen. Terwijl deze groep de ondersteuning wellicht het hardste nodig heeft.

Vragen?

Linda van Middelkoop is contactpersoon.

NJi gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.