• HET NJi WERKT AAN DE KWALITEIT
  • VAN DE JEUGDSECTOR

Integrale kindcentra en brede scholen

Brede scholen of Integrale Kindcentra (IKC) zijn er in verschillende soorten en maten. Bij een brede school gaat het meestal om het fysiek samenbrengen van verschillende voorzieningen onder een dak. In een IKC zijn de voorzieningen ook daadwerkelijk geïntegreerd, één locatie, één leiding, één pedagogische visie. Het zijn in beide gevallen netwerken rondom een kind. 

Bekijk onderstaande video over samenwerking tussen jeugdhulp en onderwijs.


Soortgelijke initiatieven worden ook vensterschool, sterrenschool of wijkschool genoemd. De rode draad is altijd een breed en gevarieerd aanbod van voorzieningen aan kinderen en jongeren. Tot stand gebracht door intensieve samenwerking tussen pedagogische basisvoorzieningen onderling en met de ouders.

Samenwerking met jeugdhulp krijgt steeds meer de aandacht. Het is aangetoond dat vroegsignalering en hulp dichtbij voor het kind (en ouders) minder ingrijpend en zeker zo doeltreffend is dan verwijzing naar zwaardere vormen van zorg. Daarnaast wordt door deze wijze van interdisciplinair samenwerken ook het pedagogisch klimaat verbeterd en de deskundigheid van de pedagogisch medewerkers. In het belang van de ontwikkeling van het kind is het daarom belangrijk dat IKC’s nadenken over de integratie van zorg in hun organisatie.

Proeftuinen PACT

Project Pedagogisch PACT van het Kinderopvangfonds investeert in de pedagogische omgeving van jonge kinderen door de kwaliteit van de medewerkers te versterken. Het project gebruikt de expertise vanuit de kinderopvang, het onderwijs en de zorg. De kinderopvang, peuterspeelzalen en de basisschool groeien steeds meer naar elkaar toe. Ook de zorg haakt daarbij aan: als coach van professionals maar ook om ondersteuning te bieden aan kinderen en ouders in de eigen, vertrouwde omgeving.

Gemeenten stimuleren en ondersteunen dit proces. Zo ontstaan geïntegreerde voorzieningen waarin leerkrachten, pedagogisch medewerkers en zorgverleners samenwerken, samen met ouders. Met het doel om te doen wat goed is voor alle jonge kinderen, dus ook de ‘bijzondere’ kinderen, in de groep of klas.

Dit gebeurt onder andere in vier IKC-proeftuinen in Amsterdam, Apeldoorn, Lent en Middelburg en twee gemeentelijke proeftuinen in Almere en Eersel. Het NJi volgt en beschrijft de proeftuinen.

Alert4You

Het landelijke programma Alert4You (2009-2011) had als doel het versterken van de kinderopvang door samen te werken met de jeugdzorg. Daarbij ging het in eerste instantie om vroegsignalering, begeleiding van kinderen en samenwerking met ouders, zowel op kinderdagverblijven als binnen de buitenschoolse opvang.

Pedagogisch medewerkers leerden in pilots hoe ze het beste omgaan met een kind met problemen. En hoe ze daarbij optimaal samenwerken met de ouders. Dit project heeft gezorgd voor meer structurele samenwerking tussen pedagogisch medewerkers en deskundigen van jeugdhulp. Alert4You werd geïnitieerd en gefinancierd door het Kinderopvangfonds en is overgedragen aan het NJi.

Coaching op de groep

Binnen Alert4You bleek coaching op de groep het meest succesvol en effectief. Dit betekent dat professionals uit de jeugdhulp pedagogisch medewerkers in de kinderopvang begeleiden en tijd doorbrengen in de groep. Zij leren de medewerkers in de opvang hoe zij kinderen herkennen die extra ondersteuning nodig hebben.

De coach uit de jeugdhulp werkt op een gelijkwaardig niveau samen met de pedagogisch medewerkers. Wederzijds begrip en vertrouwen zijn belangrijk voor succes. Ook een stappenplan voor de pedagogisch medewerkers over vroegsignalering is een belangrijk houvast. Hierin staat onder andere duidelijk hoe en wanneer ouders betrokken worden. Ouderbetrokkenheid is cruciaal voor het snel oplossen en omgaan met problemen.

Meer informatie

Video's
Video's van Alert4you 

Brochures
Ken mijn kind... Wensen en behoeften van ouders van kinderen met een ondersteuningsvraag 
Ken het rendement... Scenario's voor het berekenen van het rendement van Alert4you 
Ken de praktijk... Wat werkt in de praktijk van Alert4you? 
Ken ons advies... Adviezen aan school en kinderopvang, jeugdhulp en gemeenten op basis van vier jaar Alert4you

Publicaties

Balledux, M. en C. Chênevert (2014), Ken de praktijk. Onderzoek naar Alert4you 2009-2013. Utrecht, Nederlands Jeugdinstituut
Balledux, M., M. de Lange, C. Chênevert en S. Kwok (2010), Samen kunnen we meer! Een tussenstand van de samenwerking tussen kinderopvang en jeugdzorg. Utrecht, Nederlands Jeugdinstituut. Buitenhek Management en Consult (2011), Alert4you: een kansrijk businessmodel voor jeugdzorg en kinderopvang. Utrecht, Buitenhek Management en Consult. 
Chênevert, C. en M. Balledux, M. (2011), Samen kunnen we steeds meer! Monitor Alert4you deel 2. Utrecht, Nederlands Jeugdinstituut 
Fukkink, R.G. en N. Trienekens (2011), Effectstudie van het Alert4you-project. Amsterdam, Kohnstamm Instituut/Universiteit van Amsterdam
Kwok, S., C. Chênevert, M. de Lange en M. Balledux (2009), Quick Scan Alert4U. Een verkenning van bestaande methodieken, instrumenten en programma's voor vroegsignalering, begeleiding van kinderen en samenwerking met ouders. Utrecht, Nederlands Jeugdinstituut.

Vragen?

Su'en Verweij-Kwok is contactpersoon.

NJi gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.