Doel
Doel van de (C-)TRF is het verkrijgen van een beeld van het gedrag van het kind of de jongere, zoals de leerkracht of leidster dit ziet.
Doelgroep
De C-TRF is bedoeld voor kinderen van 1,5 tot en met 5 jaar. De TRF is bedoeld voor kinderen en jongeren van 6 tot en met 18 jaar.
Materialen
De C-TRF bestaat uit de volgende materialen:
- vragenlijsten;
- handscoringsprofielen voor jongens en meisjes, inclusief DSM schalen;
- nieuwe Amerikaanse handleiding;
- computerscoringsprogramma.
De TRF bestaat uit de volgende materialen:
- vragenlijsten;
- handscoringsprofielen voor jongens;
- handscoringsprofielen voor meisjes;
- handscoringsprofielen voor DSM schalen, jongens en meisjes;
- Nederlandse handleiding, versie 1991:
- computerscoringsprogramma.
Gebruik
De C-TRF en TRF bestaan uit een algemeen gedeelte en 113 items over het gedrag van het kind of de jongere. Leerkrachten of leidsters in de kinderopvang geven op een 3-puntsschaal antwoord op de stellingen. De antwoordmogelijkheden zijn 1 = niet waar, 2 = een beetje waar of soms waar, 3 = helemaal waar of meestal waar.
Er zijn drie competentieschalen: Activiteiten, Sociaal en School. Ook zijn er zes DSM subschalen: Affectieve problemen, Angstproblemen, Lichamelijke tekorten, Aandachtstekort / hyperactiviteitsproblemen, Oppositioneel opstandige problemen, Gedragsproblemen.
De interpretatie wordt gedaan door diagnostisch geschoolde gedragswetenschappers.