Veelgehoorde kritiek op instrumenten

Hulpverleners vinden nogal eens dat het gebruik van gevalideerde en gestandaardiseerde instrumenten te veel tijd kost en geen recht doet aan het individuele kind. Daarom worden instrumenten in de praktijk vaak aangepast, door bijvoorbeeld alleen bepaalde onderdelen te gebruiken of door er korte checklists van te maken. Het probleem van deze aangepaste lijstjes is dat het niet duidelijk is of zij ook daadwerkelijk meten wat gemeten moet worden. Ook kan niet meer bepaald worden wanneer er precies sprake is van een probleem: is dat het geval bij drie of bij vijf negatief beantwoorde vragen? Bij gevalideerde en gestandaardiseerde instrumenten zijn dit soort grenzen vooraf bepaald.

Tijdsbesparing

Dat het afnemen van gevalideerde en gestandaardiseerde instrumenten tijd kost, is waar. Maar of het meer tijd kost dan het niet gebruiken van deze instrumenten is nog maar de vraag. Ouders en kinderen kunnen instrumenten vaak zelf al van tevoren invullen, bijvoorbeeld thuis of in de wachtruimte. De scores op het instrument kunnen vervolgens helpen bij het structureren van de gesprekken met ouders en kinderen en de zekerheid geven dat er geen belangrijke vragen vergeten zijn. Daarmee kan het gebruik van instrumenten juist een belangrijke tijdsbesparing opleveren (American Academy of Pediatrics 2007).

    • American Academy of Pediatrics (2007), 'Screening with validated instruments saves time and money', in: 'SODBP Newsletter' (Section on Developmental and Behavioral Pediatrics Newsletter).
    Foto Danielle de Veld