Kind tussen 10 en 12 herkent reclame minder goed

Kinderen tussen 10 en 12 jaar en lageropgeleide kinderen vinden het lastig om te herkennen of een video reclame bevat. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Amsterdam en de Radboud Universiteit in opdracht van het Commissariaat voor de Media.

Voor het kwalitatieve onderzoek werden 38 kinderen tussen de 10 en 16 jaar van verschillende onderwijsniveaus onderzocht. In het onderzoek stond de 'Social Code: YouTube' centraal, in 2017 door een groep YouTube-influencers bedacht om transparanter te zijn over gesponsorde berichten. De onderzoekers concluderen dat media-educatie kan helpen om de effectiviteit van de code te versterken. Als kinderen weten wat er in de code staat, helpt dat hen om het commerciële karakter van video's te herkennen.

Peter Nikken, onderzoeker bij het Nederlands Jeugdinstituut en hoogleraar mediaopvoeding, herkent de uitkomsten. Eerder onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam liet zien dat kinderen van 10 tot 12 jaar wel vermoeden dat vlogs sponsoring bevatten, maar toch graag de gesponsorde producten willen aanschaffen. Nikken: 'Daarom betwijfel ik of meer kennis over de Social Code helpt om de invloed van reclame tegen te gaan.'

Bron: Commissariaat voor de Media; Emerce