• WERKEN AAN DE KWALITEIT
  • VAN DE JEUGDSECTOR
Nieuws

Structuur opvanggroep beïnvloedt functioneren groep

Het functioneren van groepen in de kinderopvang wordt onder meer beïnvloed door structurele kenmerken van de groep en door de interactievaardigheden van medewerkers. Dit blijkt uit onderzoek van Mireille Aarts, die 20 maart promoveert aan de Radboud Universiteit.

Scores voor groepsfunctioneren zijn hoger in kleinere groepen, in groepen waar kinderen gemiddeld ouder zijn en in groepen waar kinderen al langer komen, blijkt uit het onderzoek. Het groepsfunctioneren hangt niet samen met het aantal dagen in de week dat kinderen samen in de groep zijn.

Een positief emotioneel klimaat is gerelateerd aan betere interactievaardigheden van de pedagogisch medewerker, met name sensitieve responsiviteit. Scores voor samenhang zijn hoger in groepen waar pedagogisch medewerkers goed zijn in het bevorderen van positieve contacten tussen kinderen en in groepen waar de groepsruimte is ingedeeld in gevarieerde speelhoeken.

De interactievaardigheden van pedagogisch medewekers verbeteren door training gericht op het herkennen van interacties tussen kinderen en door het verhogen van het aantal dagen dat een medewerker in dezelfde groep werkt, stelt Aarts.

Aarts deed onderzoek naar factoren die samenhangen met verschillen in groepsfunctioneren op 44 kinderdagverblijfgroepen.

Bron: Radboud Universiteit

Meer informatie

NJi gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.