• WERKEN AAN DE KWALITEIT
  • VAN DE JEUGDSECTOR
Nieuws

Nederlandse jongeren weten weinig over democratie

Nederlandse jongeren weten minder over democratie dan leeftijdsgenoten in vergelijkbare landen. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek naar burgerschap onder leerlingen in het voortgezet onderwijs.

De kennis over burgerschap en rechtsstaat van Nederlandse leerlingen is gelijk aan het internationale gemiddelde, maar lager dan in vergelijkbare landen als België en Denemarken. Nederlandse leerlingen zijn minder politiek betrokken en gemotiveerd om te stemmen. Het recht op een eigen mening vinden ze het belangrijkste aspect van burgerschap.

In vergelijking met andere landen doen scholen in Nederland weinig aan burgerschap en voelt een relatief laag percentage leraren zich bekwaam om les te geven over verkiezingen of de grondwet. Hun leerlingen kritisch leren denken, vinden ze juist makkelijker.

Leerlingen met een migratieachtergrond hebben minder burgerschapskennis dan overige leerlingen. In steun voor gelijke rechten voor mannen en vrouwen is geen verschil. Wel hebben zij minder vertrouwen in maatschappelijke instituties en zijn ze minder van plan later te stemmen.

De International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) is uitgevoerd in 24 landen. In Nederland deden ruim 2.800 leerlingen mee aan het onderzoek.

Bron: Universiteit van Amsterdam

Meer informatie

NJi gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.