• WERKEN AAN DE KWALITEIT
  • VAN DE JEUGDSECTOR
Nieuws

Interventie Druk in de klas is effectief

De interventie Druk in de klas is door de Erkenningscommissie Interventies beoordeeld als effectief volgens eerste aanwijzingen.

Een leerkracht in het basisonderwijs kan de interventie gebruiken om het gedrag van drukke en ongeconcentreerde leerlingen bij te sturen en te verbeteren. De methode is voor kinderen met of zonder diagnose ADHD uit groep 3 tot en met 8.

De docent beloont gewenst gedrag en creëert een gestructureerde en voorspelbare omgeving. Hierdoor ontstaat een rustigere lesomgeving voor alle leerlingen. De methode bestaat onder meer uit managementtechnieken in de klas, een klassikaal beloningssysteem en een time-outsysteem. Daarnaast krijgt de leerkrachten handvatten om ongeconcentreerde leerlingen op individueel niveau aan te pakken.

Bron: Nederlands Jeugdinstituut

Meer informatie

NJi gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.