• WERKEN AAN DE KWALITEIT
  • VAN DE JEUGDSECTOR
Nieuws

De Vreedzame school en Begeleid leren zijn effectief

Het programma De Vreedzame school en de interventie Begeleid leren zijn door de Erkenningscommissie Interventies erkend als effectief volgens eerste aanwijzingen voor effectiviteit.

De Vreedzame school is een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap in het basisonderwijs. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap waarin de leerling centraal staat. Naast de wekelijkse lessen in alle groepen wordt de school en de klas ingericht als een democratische oefenplaats om de competenties te oefenen.

Met Begeleid leren worden jongeren met psychische beperkingen tussen de 17 en 25 jaar ondersteund om beter te functioneren, zodat ze een reguliere opleiding kunnen volgen met zo min mogelijk professionele hulp. Deze ondersteuning is op maat gemaakt en duurt zo lang als nodig is. De modules kunnen individueel of groepsgewijs worden doorlopen.

De Erkenningscommissie Interventies erkent interventies op vier niveaus: goed onderbouwd of effectief volgens eerste, goede of sterke aanwijzingen. Erkende interventies worden opgenomen in de databank Effectieve Jeugdinterventies van het Nederlands Jeugdinstituut.

Bron: Nederlands Jeugdinstituut

Meer informatie

NJi gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.