Hoe kun je gedragsproblemen en gedragsstoornissen voorkomen of verminderen, samen met ouders, kinderen en mensen in hun omgeving? Welke interventies zijn geschikt? En welke aanpak helpt niet en kun je daarom beter niet kiezen?
Interventies
Voor het voorkomen en verhelpen van gedragsproblemen en -stoornissen bestaan veel interventies. Bij ernstige gedragsproblemen en gedragsstoornissen zijn intensieve interventies nodig.
Bekijk het overzicht van erkende interventies bij gedragsproblemen. Welke je het beste kunt kiezen, hangt af van de leeftijd van de jongere en de ernst van de problemen. Gebruik bij je keuze de werkkaarten van de richtlijn Ernstige gedragsproblemen.
Wat werkt?
Bij kinderen tot 12 jaar kun je het beste kiezen voor ouderinterventies die gericht zijn op opvoedingsvaardigheden waarmee ouders het gedrag van het kind positief kunnen beïnvloeden.
Daarnaast kun je bij kinderen van 8 tot 12 jaar ook gedragstherapeutische interventies gebruiken als de gedragsproblemen al ernstig zijn of als de ouderinterventie onvoldoende resultaten oplevert.
Bij kinderen vanaf 12 jaar zijn interventies geschikt die gericht zijn op het sturen van hun eigen gedrag, zoals een cognitief-gedragstherapeutische training in zelfcontrole en agressieregulatie.
Bij ernstige gedragsproblemen en gedragsstoornissen heeft een combinatie met een gezinstherapie of een multisysteemtherapie het meeste succes.
Bij kinderen en ouders met een licht verstandelijke beperking (lvb) kun je kiezen voor interventies die speciaal voor deze doelgroep zijn ontwikkeld. Je kunt ook een reguliere interventie inzetten, maar die dan wel aanpassen aan de licht verstandelijke beperking. Dat kan bijvoorbeeld door je taalgebruik te vereenvoudigen, kleinere stapjes te zetten en de oefenstof concreter te maken.
Wat werkt niet?
Uit onderzoek is bekend dat survivaltochten en programma's die gericht zijn op afschrikking en bestraffing geen effect hebben op gedragsproblemen. Dit soort programma's verbeteren misschien het sociaal functioneren van groepen, maar zorgen niet voor het verminderen van probleemgedrag van individuele jongeren. Programma's die bedoeld zijn om af te schrikken, hebben soms zelfs een licht averechts effect.
Lees ook
-
Lastig gedrag of een gedragsprobleem?
Lastig gedrag of een gedragsprobleem?Voor wieProfessionalsAls professional beantwoord je vragen van ouders over lastig gedrag van hun kind. Je vertelt bijvoorbeeld hoe kinderen zich ontwikkelen. Lees meer.
-
De oorzaak van gedragsproblemen achterhalen
De oorzaak van gedragsproblemen achterhalenVoor wieProfessionalsOm de oorzaak van gedragsproblemen te achterhalen, is zicht nodig op de risicofactoren en beschermende factoren bij kind, ouders en omgeving. Lees meer.
-
Hoe leg ik uit wat er aan de hand is?
Hoe leg ik uit wat er aan de hand is?Voor wieProfessionalsKinderen en jongeren met gedragsproblemen en hun ouders zitten soms met vragen. Hoe leg je als professional uit waar gedragsproblemen vandaan komen?
-
Gedragsproblemen in de klas
Gedragsproblemen in de klasVoor wieProfessionalsGedragsproblemen doen zich ook voor in de klas op school. Docenten en hulpverleners verhelpen de problemen door samen te werken.